Sy enkla kuddar

Jag sydde som sagt nya kuddfodral till kökssoffan i går kväll. Jag syr ganska ofta kuddfodral eftersom jag gillar att byta tyger hemma och det brukar alltid bli en liten bit tyg över. En halv meter tyg är allt som behövs till en kudde med måtten 50x50 (tex. Inner från IKEA för 25 kr).

En del kanske avskräcks från att sy kuddfodral med tanke på blixtlåset. Frukta ej, säger jag ;) Strunta i blixtlåset helt enkelt. Gör enl. samma princip som vanliga örngott funkar fast lägg skarven mitt bak istället för på sidan. Så här gör du superenkla kuddfodral på en halvtimme:

image62

1. Klipp till tre stycken tygbitar. En med måtten 50x50 cm och två stycken med måtten 50x35 cm. Sick-sacka alla kanter.
2. Nåla fast ena bakstycket räta mot räta med framsidan.
3. Nåla fast det andra bakstycket ovanpå det första. De ska alltså ligga omlott på mitten.
4. Sy en söm runt alla fyra kanter, utan uppehåll.
5. Vänd rätt fodralet och trä i kudden, KLART!
Här valde jag att använda tygets vävkant till baksideskarven, men man kan också göra en vanlig fåll (det gjorde jag på det bakstycket som inte syns). Ska man fålla så gör man det så klart innan man nålar ihop delarna.

Kommentarer
Postat av: Livet i byn

Jag är imponerad av Dig som kan sy!!

Men om man nu inte kan hantera en symaskin (som jag då) får man nog köpa färdiga kuddfodral. När jag ska sy låter symaskinen ilsken innan jag ens börjat, nålarna går bara av och mannen flyr ut ur huset bara jag nämner att jag ska sy ;0)

~Livet i byn

2008-03-10 @ 22:38:00
URL: http://livetibyn.blogg.se
Postat av: anna

älskar kuddar jag med, man kan så lätt förändra ett rum med kuddar. Blev jättefint, smart ide att inte behöva ha blixtlås!!!!!!!!!!!!

2008-03-11 @ 08:07:52
URL: http://www.brojer.blogg.se
Postat av: Solis

Livet i byn: Inte tror jag du är en sån katastrof vid maskinen ;)
anna: Tack. Ja, ska man sy i blixtlås får man ju hålla på i evigheter...

2008-03-12 @ 16:51:11
URL: http://hemmahossolis.blogg.se
Postat av: Pysselprinsessan

Haha! Jag brukar oxå göra så när jag syr kuddar. Det går så fort och vem bryr sig om ifall det är blixtlås eller inte!? Inte jag i alla fall! ;)
Kram

2008-03-12 @ 16:57:02
URL: http://pysslamera.blogg.se
Postat av: Solis

Pysselprinsessan: Ja, precis. Det är väl ingen normal människa som går och kollar på kuddens baksida ;) Och på det här sättet ser ju inte baksidan så ful ut ändå trots att blixtlås saknas.

2008-03-12 @ 22:59:44
URL: http://hemmahossolis.blogg.se
Postat av: Malin Inspiration & design

Men guuuud vad smaaaart! Tusen tack för tipset! =) Den metoden ska jag absolut använda mig av. Perfekt ju! ag brukar fuska med att sätta en bit med kadborre som en öppning på ena sidan men det här var ju ännu bättre. Glad jag blev!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0