Prinsessan är hemma!

image43
Nu har tjejerna kommit hem och jag hann precis måla den rosa väggen och piffa till rummet lite innan. Hon blev jätteglad, men på en 6-årings vis så var det hon blev gladast över att hennes fransgardin i dörröppningen äntligen kommit på plats. Hon gillade också nya sängkläderna som jag köpte på Rusta idag efter att ha sett dem i reklambladet igår. Jag köpte också rosa ljusgrenar till henne där, men dem ska hon få när hon fyller år om tre veckor.

Hon har valt färgerna i sitt rum genom att välja ut ett tyg. Från det tyget tog vi sen den grå och rosa färgen och fick den blandad i färgaffären. De har ju så fiffiga manicker där som man sätter mot tyget och vips så talar den om vilket färgnummer den har. Jag tycker det är det bästa sättet att färgsätta ett rum och brukar göra så, välja en eller ett par tyger och ta fram färg från det sen. Hon var ganska missnöjd med att få gråa väggar, men rosa i hela rummet kändes inte så kul, det gör sig nog bäst som fondvägg. Tyget gillar jag väldigt mycket och har redan sytt gardinerna. När färgen torkat kanske gardinstången kommer upp också.

Möbleringen är provisorisk just nu, allt ska bytas ut, men det blir nog först till sommaren när vi har mer tid. En ny låg säng ska byggas med tak och en koja/myshörna ovanpå. En trofast hylla finns i ett platt paket i förrådet. Den ska monteras ihop och fungera som trappa till kojan och då samtidigt förvaring förstås. Mot snedväggen ska garderob med skjutdörrar byggas. Funderar på att under tiden sätta upp en vajer och hänga ett tyg framför garderobsinredningen. Har exakt samma lösning med garderobsvägg i 8-åringens rum som ser likadant ut fast spegelvänt. Det är ju inte så kul att se rakt in i garderoben.

Det blev ganska dåliga kort tyvärr, men som ni vet är det inte så lätt att ta kort i små trånga rum... Dessutom, ifall ni undrar, så hade den rosa färgen inte torkat än när bilderna togs. Det är därför det blänker och ser så ojämnt ut.

Rosa, svart, blommor och döskallar ville hon ha i sitt rum och det tycker jag hon fått nu. Jag ska också sen när möbleringen blir klar måla en stor döskalle på lämplig vägg. Kanske blir mellan fönstrena (i svart på det rosa) eller över sängen (i rosa på det grå) eller kanske både ock. Vi får se...

Kommentarer
Postat av: jenny

vad fint det blev! förstår att hon blev glad:) Smart det där att ta fram färgen via tyget. Kram/jenny

2008-02-28 @ 18:51:45
URL: http://jennyshus.webblogg.se
Postat av: Anna

Vilket underbart tjejrum!!! Ni har ju fått till det hur bra som helst :-) Vill också ha så fint till min storsessa... Ha en trevlig helg! KRAM

2008-02-29 @ 21:32:38
URL: http://tomteboanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0