Jag funderar mig gråhårig...

Jag har egentligen inget vettigt att blogga om just nu, min hjärna är fullt upptagen med stora funderingar. Som ni kanske vet så bakar jag tårtor mot beställning på fritiden. Jag började för några år sen och det är jättekul! Jag har inte marknadsfört mig alls. Flera av mina arbetskamrater och ytligt bekanta vet faktiskt inte ens om det. Ändå har tårtorna på något sätt marknadsfört sig själva och nu trillar det in en del beställningar både från vänner och bekanta, men också från helt främmande människor. Till nästa helg ska jag baka 3 stycken tårtor!

Tyvärr är detta, precis som all form att hantverk, inte någon speciellt lönsam buisness. Jag skulle gärna säga upp mig och baka på heltid, men det tar alldeles för många timmar att göra en tårta för att det ska gå ihop.

Däremot har jag länge drömt om att i alla fall utvidga verksamheten lite, eller starta upp en verksamhet är nog mer rätt uttryckt. Detta skulle jag då göra vid sidan av mitt vanliga heltidsjobb. Vi bor lite lantligt med en massa ekonomibyggnader, men ändå bara 10 minuters bilresa från centrum vilket ju gör att det finns världens möjlighet att öppna upp butik/bageri på gården helt hyresfritt. Där skulle jag kunna vara och baka. Jag ser framför mig alla hyllor och lådor där alla verktyg och färger ligger fint i ordning istället som nu när allt ligger nerstoppat i plastlådor som bärs in och belamrar köket när det är bakdags. Dessutom skulle jag i min lilla butik sälja tillbehör, specialverkty, tyllar, färger m.m, men med inriktning på vad "vanligt folk" vill ha i tårt- och kalas-väg. Tex. papptallrikar, hattar, dukar med motiv till barnkalaset, massa olika tårtljus, utstickare (pepparkaksmått) i alla möjliga former, m.m, .m.m. Den lilla butiken skulle också ha en webshop för att nå ut till hela Sverige.

Hmmm, ja, det är drömmen alltså... Problemet är bara pengar, tid och byråkrati... Att överhuvudtaget starta egen firma innebär ju en hel del pappersarbete. Att det sen har att göra med livsmedel gör det hela ännu besvärligare. Sen tillkommer ju skatt och moms och sånt som säkert helt tar bort den lilla, lilla vinst som skulle kunna finnas...


Kommentarer
Postat av: detsvartataket

Vilken rolig dröm! Helt klart värt att satsa på!! det blir ju nästan "gratis" ju!!! Kan du inte ha bageri och få in mer på sådant också? eller blir det svårate att komma till er bara "så" för några kakor?Lycka till med drömmen!

Trevlig helg!

2008-04-04 @ 11:56:35
URL: http://detsvartataket.blogspot.com
Postat av: Linda P

Inte helt enkelt, men så fantasikt roligt!! Hoppas du kommer fram till att det är möjligt och att du vågar :)

2008-04-04 @ 12:29:50
URL: http://livinglikelinda.blogg.se
Postat av: Monki

Åh, det låter jättemysigt!
Man ångrar inte det man gör, utan det man inte gör vet du. Lycka till! :)

2008-04-04 @ 14:51:50
URL: http://chokladnoter.blogg.se
Postat av: Malin

Vilken underbar idé:) Tyvärr så är det för mycket avgifter o skatter för att ett mindre företag ska kunna få mycket pengar över, precis som du själv säger:( Livet är inte rättvist! Men jag tycker du ska spinna vidare på din idé. Det låter ju verkligen super! Har själv en massa drömmar, men det är ju den lilla förtjänsten som gör en tveksam. Ha en kanon helg! Kram

2008-04-04 @ 21:59:49
URL: http://carlssonkarlsson.blogg.se
Postat av: Martina

Försök förverkliga din dröm, det låter ju utmärkt. Lycka till Kram

2008-04-04 @ 22:14:26
URL: http://skepparegatan.blogg.se
Postat av: Solis

detsvartataket: Ja, jag tror inte folk åker en mil utanför stan bara sådär för att köpa kakor. Dessutom gillar jag eg. inte att baka, bara dekorera :)
Linda P: Ja, det hoppas jag oxå!
Monki: Vilka tänkvärda ord!
Malin: Ja, det hade varit kul att gå med vinst, men eg. så gör det inte så mycket om jag inte gör det heller. Det är en kul hobby.
Martina: Ja, jag tror jag ska försöka. Tack för stödet.

2008-04-06 @ 23:53:20
URL: http://hemmahossolis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0